Шишков: Ще започнем активни проверки на ремонта на централната градска част на столицата

Шишков: Ще започнем активни проверки на ремонта на централната градска част на столицата

Ще започнем активни проверки на ремонта на централната градска част на столицата, не за да навредим на общината, а с цел да помогнем и да бъде спазен срокът за завършване на обекта – до март 2023 година. Столична община е закъсняла изключително много в изграждането му. От 1936 година, когато паветата са били основна настилка, има правилник за реденето им и тогава със сигурност не е имало проблеми. Към този момент обаче има. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков в предаването „Денят ON AIR“ по Bulgaria ON AIR и беше категоричен, че София не заслужава това, което се случва. Той призова фирмата строител да посочи дали проблемът е в нея или в проекта. „Очакванията са фирмата строител – в случая „Трейс Груп“, да излезе и да каже: „ние сме виновни, защото редим лошо“ или „проектът не е добър и изпълнявайки го се случва това“. Нека фирмата каже те ли са виновни или проектът е некачествен. Това е разковничето“, подчерта регионалният министър. При некачествен проект колкото и да се пренареждат паветата, ефектът ще е един и същ и ще се губи още време, обясни той.

Арх. Шишков припомни и за проблемите с ремонтите на столичната улица „Граф Игнатиев“. „Всички станахме свидетели на лошото качество на строителството. Очевидно е имало проблеми и с проектирането, защото има 8 заповеди за преработка към основното разрешение за строеж от 2015 г.“. В студиото той уточни, че ситуацията с жълтите павета е сходна с тази при „Граф Игнатиев“. И в двата случая едни и същи неща правят впечатление – разделянето на етапи и преработките в проектите.

Сходен е и проблемът с автомагистралите, при които липсват проекти и че проектите претърпяват преработки по време на строителството, защото не са добри в началната им фаза.

Регионалният министър даде пример с АМ „Европа“, за която е одобрил изменение на вече одобрен подробен устройствен план в частта до Калотина, тъй като е имало проблем с предвиждането като проектиране на осветленията на пътните възли. Друг пропуск в проекта е, че около 150 метра между ГКПП Калотина и началото на магистралата не са предвидени в никакъв план, като това ще бъде решено. Той беше категоричен, че у нас основен проблем са качеството и скоростта на проектиране.

За проверките на лотове 2 и 3 на АМ „Тракия“ регионалният министър напомни, че са поискани от АПИ още през април и отхвърли обвиненията, че обявяването на резултатите от тях на съвместната пресконференция с МВР са PR акция. „Когато правим тази пресконференция, обявяваме резултатите от писмо на АПИ от предишното управление, не от нашето. Проверката логично е поискана от колегите от АПИ в рамките на редовния кабинет. Сега изведнъж, когато ние правим проверката, за да знаем какъв ремонт трябва да извършим, сме упрекнати, че правим PR акция“.

Министър Шишков отбеляза и друго – интересно впечатление прави, че недостигът на материали върви с цената. „Този лот, който има по-голям недостиг, е по-евтин на километър. Другият с по-малко недостиг е по-скъп.“

Той обясни, че проблемът с установения недостиг на материал води до по-краткия експлоатационен живот. Голяма част от магистралите не са построени, а съществуващите вече трябва да се ремонтират. „Когато затваряме и малкото магистрали за ремонт, създаваме проблеми за движението. Ако не искаме да живеем по този начин, държавата трябва да промени цялата системата“, подчерта министърът. Арх. Шишков допълни, че пътните фирми трябва да работят по нов начин, което не е сложно. Всички са наясно, че трябва да има договори за основен и за текущ ремонт. В АПИ няма отдел, занимаващ се с основни ремонти. Проблемът е заложен в структурата на институцията. „Работим в тази посока и ще го предложим.“

Регионалният министър коментира и участъка от АМ „Хемус“ между Буховци и Белокопитово, който ще бъде открит във вторник. От днес има разрешение за ползване, обяви той. Работи се активно за намирането на трасе за седми и осми лот на магистралата, както и за узаконяването на 4 и 5 лот чрез изменение в ЗУТ. „Каквото е възможно, сме направили, правим го и се надявам следващото правителство да продължи в тази посока“, каза накрая министърът.

Аурата - ключът към здравето на човека