Снабдяването с дърва за огрев в Благоевградско се бави

Завишен брой желаещи да получат дърва за огрев е причина за забавяне на снабдяването в Благоевградско, от Югозападното държавно предприятие (ЮЗДП) отчитат и недостиг на кадри.

На среща между общинското ръководство на община Банско и директорите на териториалните поделения на горските стопанства „Места“ и „Добринище“ и Национален парк „Пирин“ е станало ясно, че последните месеци се доставят постоянно дърва за огрев, включително и през почивните дни, съобщават от общината.

Директорите на горските стопанства са посочили, че завишеният брой желаещи да получат дърва за огрев е причина за забавяне в снабдяването, а ръководството на общината и горските стопанства апелират гражданите да не се презапасяват, за да има количества за всички.

Подобни проблеми има и в други населени места, а сред причините от ЮЗДП посочиха презапасяването на част от домакинствата. Друго проблем обаче се явява недостигът на кадри, особено на квалифицирани, каза за БТА директорът на предприятието инж. Дамян Дамянов. По думите му все по-малко студенти, които завършват Лесотехническия университет, започват работа в предприятието. 

За да стимулират младежите, от ЮЗДП за поредна година обявяват процедури за стипендианти. В момента те са трима, което означава, че няма интерес, при условие, че се предоставят около 400 лева месечно, а за отличните студенти се поема и семестриалната такса, каза инж. Дамянов. Ангажиментът на стипендиантите е след завършване да работят 5 години на територията на предприятието. 

Сред стипендиантите на ЮЗДП е 25-годишният Лаис Чолаков. Вече е дипломиран бакалавър, в момента учи магистратура. За БТА разказа, че се е възползвал от стипендиантската програма на ЮЗДП, допълнителен мотив за него е била възможността предприятието да поема семестриалната такса при отличен успех. 

Лаис Чолаков е специалист по лесовъдство. Има подписан договор за работа в ЮЗДП в следващите пет години и работи това, което желае. Роден е във Велинград и е израснал в едно от родопските села около града. Именно любовта към природата го е накарала да учи и впоследствие да работи за опазване на горското ни богатство. 

Той обаче е сред малкото нови кадри. Все по-голям глад се изпитва за работещи в дърводобива, залесяването и като цяло във всички горскостопански дейности, посочи инж. Дамянов. Това е тежък труд на открито, средната заплата е над хиляда лева, явно трябва да се мисли за подобряване на условията, които да привличат работници, каза още директорът на ЮЗДП. 

Според инж. Дамянов другият проблем в сектора е старата нормативна база, което не позволява ползване на организиран, технологичен и модерен дърводобив с дърводобивни машини. По думите му бъдещето е в механизацията, с което ще се позволи работниците да се пренасочат към обекти с по-голям наклон. Той посочи, че пререгулиране на системата ще даде възможност да се отговори на високите обществени и екологични изисквания. 

Източник: БТА

Снимка: Pixabay.com

 

Служители губят стотици хиляди левове от заплата в плик

Работници с по-ниско образование най-често се съгласяват на пари в плик, а работодателите, които плащат заплатите на своите служители „под масата“ са микро, малки и по-рядко средни и големи предприятия. Това стана ясно по време на кръгла маса на тема „Заплата в плик“ , организирана от Национална агенция за приходите.

          Във форума взеха участие Министерство на финансите, Министерство на труда и социалната политика, НОИ, Главна инспекция по труда (ГИТ), изследователите по поведенческа икономика - д-р Ян Шмитц от университет Радбуд, Нидерландия и д-р Филип Дьоренберг, Център за Европейски икономически изследвания, Германия, Асоциацията на индустриалния капитал (АИКБ), представители на работодателски и синдикални организации, счетоводители и експерти.

            Всички присъстващи в кръглата маса се обединиха около мнението, че най-ефективният подход за справянето с риска от укриване на доходите е информирането на обществото за това какви са загубите и негативите от недекларирания труд за всички заинтересовани страни, както и ползите от спазването на закона.

          Изпълнителният директор на АИКБ Добрин Иванов изброи повече от 50 мерки за ограничаване и превенция на недекларираната заетост. Сред тях са законодателни промени, регулярни междуведомствени срещи за обмяна на добри практики, обучения на инспектори от НАП и ГИТ и др.

Заместник-министърът на финансите Александър Свраков изрази очакването си, че ако всеки от представителите на бизнеса, администрацията, синдикатите споделят своето мнение и дадат предложения, това ще доведе до успешното справяне с проблема.

          Инспектори от Национална агенция за приходите и ГИТ са проверили общо 516 дружества за наличието на трудови договори на служителите и спазване на данъчно-осигурителното законодателство, стана ясно още по време на кръглата маса. Работодателите, посетени от проверяващите, са определени като рискови, след подадени сигнали срещу тях и наблюдения на контролните органи заради съмнения, че в тях са наети работници без договор. Често в такива предприятия служителите са сключили 4-часов трудово договор, а работят 8 ч. или са осигурени върху минимална работна заплата, а в действителност получават двойно повече.

          По думите на Екатерина Асенова, изпълнителен директор на ГИТ, заплатата в плик затваря бъдещето не само на отделния човек, а и на много важни сфери и социални системи и съответно на цялото ни общество.

          „Работник, който получава 1500 лв., но работодателят му го осигурява на минималната работна заплата, в дългогодишен аспект ще изгуби близо 109 000 лв.“, каза Антония Иванова, директор на дирекция „Комуникации“ в НАП, като демонстрира пред участниците в кръглата маса възможностите на калкулатора на загубите в сайта: www.zaplatavplik.bg.

         „Въпреки че най-големи загуби от заплатите в плик търпят служителите, това явление нанася сериозни щети и на работодателите. Те могат да получат сериозни глоби, наказателни лихви, лишаване от право да участват в обществени поръчки, дори и да носят наказателна отговорност, като в същото време рискуват имиджа си сред партньори, клиенти, доставчици“, коментира Калин Атанасов, държавен експерт в дирекция „Управление на риска“.

Снимка: Pixabay.com

25 нови трамваи за 80 млн. лв. пристигат в София

 

25 нови трамваи ще бъдат доставени на общинското дружество „Столичен електротранспорт“ ЕАД. Полската държавна компания „Железопътни превозни средства ПЕСА Бидгошч“ спечели обществената поръчка. Договорът е на обща стойност 80 805 780 лв. (без ДДС).

Първите два трамвая ще пристигнат в началото на 2023 г. Положителната новина е, че успяхме да спазим срока за изпълнение на обществената поръчка. Тя се забави заради съдебни спорове с кандидатите“, коментира за Economic.bg Орлин Пранджев, oтдел „Иновационни проекти".

Доставката на новите трамвайни мотриси е част от проекта „Изпълнение на дейности за подобряване качеството на атмосферния въздух в Столична община чрез закупуване и доставка на електрически превозни средства за релсов транспорт – трамвайни мотриси.“ Той е финансиран 100% по процедура „Мерки за адресиране на транспорта като източник на замърсяване на атмосферния въздух“.

Пранджев обясни, че обществената поръчка се е проточила две години заради съдебни спорове във Висшия административен съд (ВАС) и Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).

Важното е, че след решение на ВАС на 18 ноември беше сключен договора за "Доставка на 25 броя нови нископодови съчленени трамваи за междурелсие 1009 mm“, обясни Пранджев.

Цената на една мотриса излиза 3 212 900 лв. (без ДДС). Столичани ще се возят в изцяло климатизирани трамваи. Те ще разполагат с платформа за детски колички и трудноподвижни хора и звукова сигнализация за незрящи. За сигурността на пътниците в мотрисите е осигурено видеонаблюдение, сподели Пранджев. Превозните средства са оборудвани с високоефективна електрическа отоплителна система и две отделни климатични системи за охлаждане: на пътническия салон и на кабината на водача.

Припомняме, че миналата година обществената поръчка на „Столичен електротранспорт“ ЕАД беше блокирана в КЗК. На 23 юли 2020 г. изпълнителният директор на „Столичен електротранспорт“ ЕАД инж. Евгений Ганчев подписа крайното класиране. Тогава полската държавна компания „ПЕСА Бидгошч“ зае първо място с 96.631 точки. На второ място се класира чешката Skoda Transportation А.С. с 93.3562 точки. Компанията предложи по-висока цена за доставка - 95.5 млн. лв. (без ДДС). Въпреки това Skoda Transportation атакува обществената поръчка.

Според чешката компания „Столичен електротранспорт“ ЕАД неправилно е избрал за изпълнител, икономически оператор, който не отговоря на поставените квалификационни изисквания. В жалбата се твърдеше, че „ПЕСА Бидгошч“ АД е в изключително затруднено финансово състояние и има редица прекратени договори, а други се изпълняват със сериозно забавяне.

Източник: Economic.bg

Соломон Паси: България може да има първата частна ядрена централа

Международният форум „Българската атомна енергетика – национална, регионална и световна енергийна сигурност“ се откри край Варна, предаде кореспондентът на БГНЕС от черноморската ни столица.

Горанов: България трябва да влезе в Еврозоната по-скоро

Все още обаче не е ясно кога левът ще бъде заменен от еврото

Българска фирма дава 2000 лева на оценител на матраци

Обявата е съвсем реална, а до момента са кандидатствали над 100 души