• Начало
  • За нас
  • Новини
  • Контакти
Списанието
Системен провал: София в пътнотранспортна криза с ръст на жертвите от 35%

Системен провал: София в пътнотранспортна криза с ръст на жертвите от 35%

София е изправена пред драматична пътнотранспортна криза с човешко измерение, която изисква спешна и решителна намеса от страна на Столична община. Според Института за пътна безопасност (ИПБ), столицата на България регистрира най-високия ръст на загинали в ПТП в страната, което сигнализира за системен провал в управлението на пътната безопасност.

 

Шокиращата Статистика: Драматично Отдалечаване от Целите

 

Данните за първите девет месеца на 2025 г. са безпощадни и категорично противоречат на публично поетите ангажименти за намаляване на жертвите:

  • Жертви на пътя: 31 души (срещу 23 за същия период на 2024 г.).

  • Ръст на загиналите: Близо 35% увеличение.

  • Ранени: 652 души (срещу 645 през 2024 г.).

Това означава не просто неизпълнение на ангажимента за 10% намаление на жертвите, поет от кмета г-н Терзиев по време на предизборната кампания, а катастрофално отдалечаване от него. Резултатите показват, че управлението на риска от ПТП е напълно неефективно.

 

Основни Причини за Управленския Провал

 

Експертите на ИПБ посочват пет основни фактора, довели до тази критична ситуация:

  1. Управленски Хаос и Институционална Парализа: В Столична община липсва последователна и професионална политика в транспорта. Честите смени на кадри, липсата на ресорни зам.-кметове и неефективната координация между звената водят до институционална парализа.

  2. Бягство от Отговорност: Вместо конкретни действия, общината търси оправдания и прехвърля вината на предишни управления, докато системната неспособност да се управлява риска от ПТП продължава.

  3. Пълен Провал в Инфраструктурните Проекти: Всички значими ремонти (бул. „Патриарх Евтимий", бул. „Опълченска", бул. „Стамболийски", ул. „Рожен" и др.) предизвикаха граждански протести. Лошата организация, липсата на координация и неадекватните решения създават нови рискове вместо да решават съществуващите проблеми с безопасността.

  4. Липса на Ефективна Координация с Пътна Полиция: Сътрудничеството е формално. Липсва реален обмен на информация и обща стратегия за превенция.

  5. Имитация на Анализ и Контрол на Трафика: Управлението на трафика се базира на остарели модели и непрофесионални „решения“, които често влошават безопасността.


 

Тревожни Заключения от Експертния Анализ

 

Цялостният анализ на инфраструктурните проекти, реализирани от Столична община през последните две години, разкрива крайно тревожни факти:

  • Грешно Изчислени Сметки: Във всички обекти се наблюдава завишение на цените от 20% до 70% (Количествено-стойностни сметки - КСС), често без обективно обоснование, което води до неефективно изразходване на публични средства.

  • Игнориране на Пътната Безопасност: Одитите по пътна безопасност категорично посочват стотици дефицити, които се игнорират от отговорните лица в общината, без да се предприемат корекции по проектите.

  • Ненужни Дейности: Включване на ненужни строително-монтажни дейности, което допълнително оскъпява и усложнява проектите.


 

Спешни Препоръки за Реформи

 

Във връзка с тази критична обстановка, Институтът за пътна безопасност настоява за следните спешни действия:

  1. Финансова и Строителна Проверка: Незабавна проверка от Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) и ДНСК на всички инфраструктурни проекти за коректността на КСС и законосъобразността на строителните дейности.

  2. Възстановяване на Консултативния Съвет: Възстановяване на Консултативния съвет по безопасност на движението по пътищата към Столична община за експертна подкрепа.

  3. Граждански Контрол: Въвеждане на механизъм за извънсистемен граждански контрол с активно участие на неправителствени организации и експертната общност.

  4. Кадрови и Структурни Реформи: Провеждане на обещаните кадрови и структурни реформи в транспортния сектор на общината.

Пътната безопасност не е въпрос на политически комфорт, а на човешки животи. Времето за оправдания изтече. От Столична община се очакват спешни действия, а не декларации, за да се спре тази ескалираща трагедия на столичните пътища.

07.10.2025

Реклама

96-yolo-ad-1.jpg
99-yolo-ad-2.jpg
Списанието

Всички права запазени © 2025 | Spisanieto.bg